TikTok för företagare – lönsamt eller oseriöst?
Många användare visar upp produkter genom att skapa videos med texten “TikTok fick mig att köpa det”. Detta är ett koncept som Matt Cleary, TikToks vertikalchef för detaljhandel och restauranger, tycker om då det “kontextualiserar effekten en produkt har på någons liv.” Clearly hjälper varumärken och företag på TikTok att hitta sätt att engagera sig i appen och växa.
“TikTok har en aldrig tidigare skådad dataräckvidd, och tack vare detta kan TikTok mata sin algoritm baserat på en mängd beteenden som hjälper företagare att både fokusera på sin ideala målgrupp samt nå dem där de är bekväma och glada över att ges information. De medryckande låtarna ihop med det perfekt skräddarsydda innehållet gör att tittarna redan är avslappnade och redo att marknadsföras till. De är mottagliga för marknadsföring eftersom de redan befinner sig i en värld som är skräddarsydd för dem. För varumärken kan det vara otroligt svårt att fastställa vem den riktiga, livstidskunden är, och ansträngningar att hitta dem är ofta det som driver upp kostnaderna. Då är ett verktyg som TikTok, som kan hämta olika information och bygga en persona åt dig, ovärderligt. Både vad gäller tidsbesparing och mervärde.”
– Katharine McKee, grundare av Morphology Consulting, ett konsultföretag för digital handel.
Användarskapat innehåll är pålitligt
Användarskapat innehåll har vanligtvis mycket mer positiv inverkan än innehåll skapat av varumärket självt. För det första litar konsumenterna på användarskapat innehåll eftersom det är äkta och därför mer pålitligt, istället för att vara noggrant utformat av ett stort företag eller ett marknadsföringsteam med en agenda. För det andra fungerar innehållet som handledning för potentiella konsumenter. 75% av marknadsförarna vet att tillägg av användarskapat innehåll gör varumärkesinnehåll mer autentiskt.
93% av marknadsförarna tror att konsumenterna litar mer på innehåll skapat av kunder själva än innehåll skapat av varumärket. När det görs rätt kan det öka varumärkesmedvetenheten, gynnsamheten och i sin tur försäljningen.
”Som e-handelsföretagare känner vi till våra branscher och produkter inifrån och ut, men vi glömmer ofta att våra kunder inte gör det. Jag har upptäckt att ärliga videor som antingen skingrar myter och missuppfattningar eller förklarar komplicerad branschjargong i enklare termer får 10 gånger så många visningar och uppmuntrar följare att engagera sig i mitt varumärke direkt”
– Ada Chen, grundare och VD för Chuan Skincare, en prisvärd, ekologisk hudvårdslinje.
Varumärken har möjlighet att lära av sina kunder
Om varumärken uppmärksammar vad konsumenterna säger på TikTok kan de få värdefulla insikter om produktsortiment, vilket typ av innehåll som uppskattas av tittarna, marknadsföringsstrategier och mycket mer.
En studie som observerade beteenden hos TikTok -användare under en månad visade att 68% av TikTok-användare tittar på någon annans video och 55% laddar upp sina egna videor. Oavsett om varumärken uppmärksammar vad konsumenter publicerar för att få insikter, lägger upp sitt eget varumärkesinnehåll eller arbetar med influencers och kunder för att lägga upp sina produkter och videor i appen – så är det ett win-win-scenario att träffa en så stor och engagerad publik . 90 % av TikTok-användarna är på appen dagligen och TikTokers spenderar i genomsnitt 52 minuter per dag på appen.
Med 66% av kunderna som säger att transparens är en av de mest attraktiva egenskaperna hos ett varumärke, är det inte konstigt att plattformar som TikTok fungerar bra för företagare. De levererar helt enkelt vad konsumenterna vill konsumera – information som är transparent, äkta och pålitlig.
Relaterade artiklar
Oavsett om din strategi behöver uppdateras eller om du är en nykomling i detLäs mer
Strategisk omprofilering Namnbytet till Meta kommer att degradera Facebook till att bara vara ettLäs mer
Den ”gamla” regeln 3–30–3 säger det mesta: En hemsida har tre sekunder på sigLäs mer